vrijdag 20 juni 2008

Leesvoer

Tussen de bedrijven door heb ik toch nog wel het één en ander gelezen. Of ik het allemaal even goed vond, dat kan ik nu ook niet bepaald zeggen,
Om te beginnen hebben we het boek Vienna van Eva Menasse besproken op onze leeskring. Ook hierover waren de meningen verdeeld, wat de bespreking wel levendig maakte. Het boek zelf vond ik warrig, na ruim 150 bladzijden was ik er uiteindelijk in maar het bleef me moeite kosten om het uit te lezen. Dat kwam vanwege de vele anekdotes, het boek bestaat eigenlijk voor het grootste deel daaruit.
Verder heb ik Nachttrein naar Lissabon van Pascal Mercier uitgelezen. Een nogal populair boek, daarnaast ook erg filosofisch. Dat laatste sprak me aan. Alleen, toen ik het uiteindelijk uit had, vroeg ik me af wat ik nu eigenlijk precies gelezen had en wat ik er van vond. Over een man die zijn leven een andere draai geeft, wat filosofische gedachten eromheen, maar uiteindelijk miste ik toch wel een plot en een verhaallijn die ergens naar toe ging. Bij vlagen aardig maar meer niet.
Wel een aanrader is het boek van Nathan Englander - Het ministerie van buitengewone zaken. Erg beklemmend, niet lezen voor het slapen gaan, over een joodse familie in de jaren zeventig in Argentinië waarvan de zoon verdwijnt.
En nog een aanrader voor ontspannen uurtjes is het boek van Mary Ann Shaffer - Eilandpost. Een roman in briefvorm over een leesclub op Guernsey (Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society) ten tijde van de 2e wereldoorlog. Vooral erg leuk om te lezen.

Geen opmerkingen: