maandag 29 juni 2009

Leesvoer

Vakantieperiodes lijken nu de beste tijden te zijn om een boek uit te lezen. De rest van het jaar besteed ik nogal (misschien wel te veel) tijd aan kranten en tijdschriften. De oogst dus van de laatste tijd: Anna Boom van Judith Koelemeijer, onderhoudend, interessant, maar toch niet zo goed als haar eerste. Daarvoor ging de auteur toch wel erg rap door wat verschillende periodes heen van de hoofdpersoon. De 2e wereldoorlog in Boedapest was daarentegen boeiend en spannend beschreven. Vond ik. De recensenten vonden het daarentegen pas tegen het einde boeiend worden.
Wel erg aardig was het debuut van Pia de Jong - Lange dagen. Gezin op vakantie, nou ja vakantie, meer een expeditie, naar Lapland. De gezinsrelaties worden ernstig op de proef gesteld gedurende deze trip. Zeer aanbevolen.
Ook onderhoudend en interessant is het boek van Joke Linders - Witte zusters in Afrika, portret van een boerenfamilie. Nou, eigenlijk toch vooral een portret van Aagje, die na de Eerste Wereldoorlog in de missie in Oeganda aan het werk gaat.
Leuk om te lezen is van Renate Dorrestein - Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor. Je kunt er over twisten of een titel zo lang moet zijn; de aandacht trekken doet die wel. Over het verzorgen van een moeder die een herseninfarct kreeg, en het beschermen van kinderen tegen de gevaren van de wereld, de vrouwelijke hoofdpersoon ziet zich voor deze taken gesteld. Het is niet Renate Dorrestein op haar allerbest, maar af en toe is ze in dit boek verontrustend genoeg, zodat de inhoud toch bijblijft.

Geen opmerkingen: